Tunnustuksesi: Syntini on jumalan olemassa olon kieltäminen \"jumalattomien\" empiiristen todisteiden puuttumisen vuoksi ja teen sen edelleen aivan mielelläni. Tästä lähtökohdasta katsoen on tosin huono puhua synnistä. Tunnustan.
---------------------------------------------------------------------
Voi Teitä insinöörejä, miksi Jumalan tulisi esittää itsestään todisteita Teille?
Tuskin sinäkään vaivaudut itseäsi esittelemään, saati todistelemaan, hankajalkaisille. Sinulle riittää tieto itsestäsi ja omasta ylivertaisuudestasi.
Sokeuttasi osoittanee selvimmin, että itse toit esille suurimman todistuksen: synnintunnon. Sisäisen tarpeesi ajamana halusit tuoda syntisi esiin. Et ole yksin, kautta tunnetun historian on ihmisellä ollut syvä sisäinen tarve vapautua synnin painolastista, niin kuin Sinulla nyt tänne kirjoittaessasi.
Teidän insinöörien vuoksi ovat monet viisaat ajattelijat vääntäneet asian lukuisia kertoja rautalangasta. Tässä Sinulle muutama esimerkki:
Jo Aristoteles opetti, että kaikki toimii syyn ja seurausten ketjuina, mutta että kaiken alussa täytyy olla myös joku, joka saa aikaan seurauksia, ilman että liikkuu itse. Tätä hän kutsui ensimmäiseksi liikkumattomaksi liikuttajaksi, tai jumalaksi.
Anselm Canterburylainein todisti 1070-luvulla Jumalan olemassaolon Jumalan käsitteen perusteella:
- Ihmisellä voi olla ajatus olennosta, jota suurempaa ei voi ajatella.
- Oletetaan, että tämä olento on olemassa ainoastaan ajatuksena ihmisen mielessä.
- Olemassaolo todellisuudessa on suurempaa kuin olemassaolo ainoastaan mielessä.
- Voidaan siis ajatella olentoa joka on suurempi kuin olento jota suurempaa ei voi ajatella: olentoa, joka on olemassa myös todellisuudessa.
- Ei voi olla olentoa joka on suurempi kuin olento, jota suurempaa ihminen ei voi ajatella.
- Siksi olennon jota suurempaa ei voida ajatella täytyy olla olemassa myös todellisuudessa.
Tuomas Akvinolainen todisti Jumalan seuraavasti:
- On olemassa kontingentti (ei-välttämätön) olio.
- Tämän kontingentin olion olemassaololle on syy.
- Syy olion olemassaoloon on joku muu kuin se itse.
- Sen, mikä aiheuttaa tämän kontingentin olion olemassaolon, täytyy joko koostua kontingenteista olioista tai vähintään yhdestä ei-kontingentista, eli välttämättömästä oliosta.
- Kontingentit oliot eivät voi aiheuttaa tämän kontingentin olion olemassaoloa.
- Siksi sen, joka aiheuttaa tämän kontingentin olion olemassaolon, täytyy koostua vähintään yhdestä ei-kontingentista oliosta.
- Siis on olemassa välttämätön olio.
Kuuluisa roomalainen Marcus Tullius Cicero todisti asian näin: "koska vesikello ei ole voinut itsestään rakentua, on sen takana tekijä, ja koska maailma ja ihmiset eivät voi itsestään rakentua, on niidenkin takana tekijä" sekä "usko yhteen tai useampaan jumalaan esiintyy kaikkien kansojen keskuudessa, todisteena jumaluuksien olemassaolosta".
Kehotan Sinua kuitenkin, Internetistä saamillani valtuuksilla, sielusi pelastukseksi luopumaan KOHTUUTTOMISTA ja YLPEISTÄ ajatuksistasi, sekä tutustumaan arvostetun brittiläisen emeritusprofessori Richard G. Swinburnen kirjalliseen tuotantoon, esimerkiksi vuonna 1996 ilmestyneeseen kirjaan "Is There a God?".
Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota te tottelette, joko synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?
Kirje roomalaisille 6:16
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti